Alla inlägg under januari 2016

Av Johan Smith - 31 januari 2016 20:54

Jag är lite nervös inför att jag ska börja det nya jobbet i morgon. Det ska nog gå bra! Ska börja vid 06:00 imorgon. 

Av Johan Smith - 29 januari 2016 21:42

Då har jag gjort sista dagen på jobbet. Ska bli intressant att se hur det går hos min nya arbetsgivare. Jag har en del att göra i helgen. Tvätta arbetskläderna, hjälpa pappa med lite saker och sticka till Skövde för att fixa en sak. 

Av Johan Smith - 24 januari 2016 21:29

Då har jag gjort sista jobbhelgen på jobbet. Sen är det 4 arbetsdagar kvar på gamla jobbet sen är det en ny arbetsplats. Ska bli skönt för den nya arbetsplatsen verkar bra!

Av Johan Smith - 24 januari 2016 14:18

Förvisso känner jag en del vemod över att sluta på jobbet men jag känner att jag måste där ifrån. Jag har ju lagt ner så mycket tid och energi på stället. Samtidigt är jag lite rädd. Lite rädd vad framtiden kommer att visa mig. Kanske är det endast tiden som vet hur det kommer att gå? 

Just nu ställer det till en del tankar men jag har vart med så rätt länge nu att jag vet att det kommer att lösa sig allt med tiden. 

Av Johan Smith - 20 januari 2016 20:43

Jag har drygt en vecka kvar att jobba på jobbet sen byter jag arbetsgivare. Ska bli gött att prova en ny arbetsplats. Fler kor och mer mjölk. 


Sen har jag hittat en ett band, eller snarare en duo, som heter 2cellos. De är två killar som spelar covers på kända låtar på cello. De är hur bra som helst tycker jag. 


Av Johan Smith - 16 januari 2016 21:54

Hur reagerar man när folk kommer ut som psykisk sjuk? 


Det är tyvärr ett starkt tabu att berätta att man har en psykisk sjukdom. Eller snarare friska människor ser det som ett tabu att inte prata om detta när någon berättar om det. Det gör att den drabbade inte vill eller kan prata om sin sjuklighet. 

Jag har själv vart med om det flera gånger om och jag har träffat på flera sjuka som har fått samma reaktioner. Det gör att man mår så mycket sämre. 

Jag hade mått mycket bättre mycket tidigare om vissa hade bemött mig mycket bättre. På det sätt som jag ibland sa att de skulle bemöta mig. Jag var tvungen att säga hur de bemötte mig då de gjorde helt fel. De var nedsättande, egoistiska och menade på att de mådde sämre än vad jag gjorde trots att de hade småsaker att oroa sig för. Som att inte hinna med att tvätta eller att planeringen spricker den dagen. 

Visst man blir lite sné på det men inte mådde de dåligt av det. Inte det sättet som med depression, ångest, schizofreni, borderline, post traumatisk stress och allt vad det är. 

Varför bryr sig inte folk mer om de som lider rent psykiskt? Varför en massa fördomar?

Av Johan Smith - 9 januari 2016 21:22

Jag kanske skrev det vid nått annat blogginlägg att jag sagt upp mig från jobbet. Det gjorde jag innan jul. Varför vill jag inte gå in på. Vill byta arbetsplats helt enkelt. Ska bli skönt. 

Januari ut sen är det nytt. 

Det jobb jag nu slutar på är uppbundna kor och det är en rätt fysiskt tungarbetad lagård. Det är inte det att det är tungarbetat men det andra orsaker som gör att jag vill sluta där. 

Gården jag ska till har ett mellanting mellan uppbundna och lösdrift. Det kallas för foderliggbås. Då har de sina platser som de står vid men har inga halsband som är fastbundna med bindslen utan det är rep bakom mellan båsavskiljarna så de inte backar ut och springer i lagårn. Men när man ska mjölka så släpper man bara repen bakom korna och tar dem till en mjölkgrop. 

Det är ca 80 mjölkande så det är större än vad jag jobbar med nu. Den blivande arbetsgivaren levererar till Falköpings mejeri. 

Av Johan Smith - 8 januari 2016 14:47

Varför ska det vara så tabubelagt att må psykiskt dåligt? Jag lider av psykisk ohälsa periodvis. Jag har vänner som lider själva på ett eller annat sätt. 

Har man inte upplevt depression eller liknande så vet man inte hur det känns. Jag vet hur det känns. Det är en stor skillnad på att vara nedstämd och att vara deprimerad. Vill man inte prata om det hur som helst så är det ju okej men man måste söka hjälp. Det finns så bra hjälp att få idag. Förvisso så är resurserna ganska så dåliga på sina håll men man måste ringa och prata med rätt ställe. 

Man pratar hellre om sitt fysiska mående än det psykiska känns det som. Jag vet att det inte är så lätt alltid att prata om allt men jag har en känsla av varför det är så. Att man upplever att folk dömmer en. Det är alltid fel att dömma folk som mår skit. Jag vet av erfarenhet att en del dömmer mig för att jag mår dåligt. Jag vet också att folk mår så mycket bättre av att man lyssnar och att man inte dömmer. Det är för den drabbade verkliga saker de känner. Ta schizofreni. Det underlättar massor att man är påläst om de handikapp, sjukdomar och allt som finns för psyket. Det har hjälpt mig massor att förstå de som är drabbade. 

Men man får inte ta på sig ansvaret för att den drabbade ska bli bar för då blir det inte alls bra. Utan man måste se till att lyssna så man får energi till att söka hjälp. Som man faktiskt ibland måste säga rätt ut till den drabbade. I värsta fall så måste man ringa larmnumret om det är nån som är så illa. Det har jag gjort några ggr. 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards