Alla inlägg den 15 juli 2018

Av Johan Smith - 15 juli 2018 21:58

Ja det har inte undgått nån att det är torka som är värre än på många år. Jag är rätt stadigt uppgiven och rädd för hur det ska gå med fodertillgången för bönder och hästägare. Snustorrt överallt. Ändå finns det bönder som är än värre drabbade än vi i området. 


Slaktköerna är långa nu på grund av att bönder måste slakta ut kor för tidigt. Först i december-januari får en massa slakta. Det är synd. Det finns en risk att fodret tar slut innan dess så man måste skjuta korna hemma och skicka kadavren till bränning. Vilket är synd då det är ett enormt slöseri! Det är synd om både djur och bönder som drabbas av allt. Jag är orolig för jobben men jag tror jag klarar mig. 


I höst och vinter kommer det svenska köttet bli billigare tror jag men sen då? Då blir det sannolikt mycket dyrare. 


Man kan hjälpa till. När man ska köpa kött köp svenskt. Det gäller nöt, fläsk, lamm och allt. Det är värst för kobönder men alla med djur drabbas då djuren måste ha foder. Om fler köper svenskt så gör det att köerna snabbas upp. 


Nu kanske jag är lite morbid men jag tycker att det är intressant att få vara med om ett sådant extremår som det faktiskt är vad gäller torka. Det har vart torrt i flera år eller iallafall mindre nederbörd. Men på det är det mycket varmt. 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards