Alla inlägg under juni 2015

Av Johan Smith - 28 juni 2015 22:00

Jag har en arbetsvecka kvar innan semestern. Det behövs med några veckor med semester. Jag har bara 3 veckor i år. Det är för att jag bytt jobb så jag har inte hunnit jobba tillräckligt länge på nya jobbet så det är så kort tid.


Jag är med i ett projekt som är rätt intressant. SETI@home heter det. SETI står för "Search for Extraterrestial Intelligence".


Bland annat Berkely universitetet och Seti institutet är inblandade i detta. SETI@home är en programvara som man kan ladda ner från deras hemsida. Institutet har radioteleskop till sitt förfogande som samlar in radiosignaler från rymden. Allt som finns där ute skapar radiovågor. Stjärnor, galaxer och allt vad det är skapar detta och samlas in av radioteleskopen. Man analyserar dessa signaler för att se om de är naturligt skapade eller skapade av civilationer som finns där ute i rymden. Vi människor har ju sänt ut massor av radiosignaler ut i rymden i form av radiosändningar (det vi hör på radion), tv sändningar, internet och så vidare. Man letar efter liknande signaler som utomjordingar skapat. Institutet delar sen ut signaler till friviligas datorer som då analyserar dessa signaler för att se om de är naturligt skape eller ej. Jag har deltagit ett tag nu och ju mer man deltar desto högre rankad blir man.

Man måste ladda ner programmet via länken nedan! Ni får kopiera länken och klistra in adressen i fältet för att komma dit för jag får inte till det så det länkas! 


http://setiathome.berkeley.edu/index.php



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards