Direktlänk till inlägg 25 augusti 2023

Mycket jobb...

Av Johan Smith - 25 augusti 2023 14:37

De senaste veckorna har varit galet mycket på särskilt grisgården. I förra veckan jobbade jag i 58 timmar om jag räknade rätt. Men då är det båda jobben inräknade då jag jobbade lite övertid där med. Det var en 7 dagars arbetsperiod. Jag kunde inte få nån dag ledigt denna vecka så jag har jobbat i 12 dagar i ett bräde. Det är rätt vanligt att jag gör så men ibland får jag ta en ledig dag från grisarna om det är sådana här långa pass. Men vad ska man göra då? Man måste ju sköta om djuren! Det är det att det har varit tvättning, inflytt av djur, leverans av slaktsvin som ska slaktas. Sen har det varit tröskning också men det har jag inte vart med på då jag inte hunnit. 


Idag flyttade vi avvanda smågrisar till arrendegården för att de ska växa till sig lite innan de hamnar i slaktsvinsstallet. Det blev såpass mycket jobb idag också att jag var tvungen att dra över i tid. 

Det har varit en skabbräv framme på jobbet men jag har inte hittat den själv så jag har inte kunnat ta bort den. För er läsare så är jag jägare också. Tyvärr kunde jag inte ta bort räven pga att den sannolikt tagit sig nån annanstans! 


På kogården så har det varit en massa att göra då det varit kor som kalvat så det blivit mer råmjölk att mjölka i spann. De 6 första mjölkningarna efter kalvningen måste mjölkas i spann innan mjölken från den nykalvade får blandas med i den andra mjölken. Ibland måste man spannmjölka nykalvade under fler mjölkningar än det då det kan brista nån blodåder som gör att det kommer med blod i mjölken och det får inte gå med den övriga mjölken så då måste det läkas innan man kan sälja sådan mjölk. Lyckligtvis händer det sällan att så sker.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan Smith - Söndag 14 april 21:07


Jag har jobbat i helgen. Jag skulle egentligen varit ledig men det var min jobbarkompis helg och han har varit sjukskriven i 6 veckor och chefen ville inte sätta honom på helgjobb direkt. Två jobbhelger och två dagar som är storhelg. Plus en massa öv...

Av Johan Smith - Måndag 25 mars 22:02

Idag har jag jobbat på som vanligt. Kastrerade kultingar på morgonpasset. Då var det en sugga som fick för sig att bita mig i armen när jag hanterade en kulting. Det gör fortfarande ont. Men det får man ta då man varit med om värre. Lite får man allt...

Av Johan Smith - Tisdag 27 feb 22:14

Vem kan man lita på egentligen? Det är ett ytterst fåtal personer som jag kan lita fullt ut på. Vem tar jag min smärta till? Jag det är till er! Särskilt till min bästa vän! Älskar dig! ...

Av Johan Smith - Lördag 24 feb 22:36

På grisgården jag jobbar på så finns det att göra hela tiden vilket är skönt. Dock vet jag att vissa ändringar kommer att ske. Jag tänker inte säga vad det handlar om än så länge då det lär dröja mer än en månad innan det sker. En hel del ändringar k...

Av Johan Smith - Söndag 18 feb 21:16

Jag har träffat och lärt känna en del personer genom livet som alla gör. En person som jag har kännt under hela mitt liv har jag varit tvungen att säga upp vänskapen med då han blev för jobbig.  Om han ville träffas så brukade jag inte vilja det. D...

Ovido - Quiz & Flashcards