Direktlänk till inlägg 14 november 2014

Mina två första dagar

Av Johan Smith - 14 november 2014 22:18

I tisdags och onsdags gjorde jag mina två första dagar på nya jobbet. Det är lite tungjobbat men jag gillar det! Jag får upp värmen i kroppen då jag har att göra hela tiden. I tisdags så var det en kviga som kalvade på ett ställe vi har lite djur men det var så lätt att få hem henne och kalven då det kom en kille och hjälpte oss med detta. 

Hon var så snäll att mjölka sen också. Eller ja hon var lite motsträvig men det brukar ju kvigor vara när de just kalvat då de inte är vana vid att man hanterar dem vid juver och sånt. De är ovana plus att det gör lite ont i juver. Men jag var med henne hela tiden då hon mjölkades. Jag maserade henne i ryggslutet samtidigt som jag pratade med henne lungt. Hon var då så lugn och trygg under tiden hon mjölkades. Det var inte så mycket råmjölk vilket var skönt då spann inte blev så tung att bära. 

Sen i onsdags var det en tredje kavlare som fick sin kalv. Vi fick hjälpa kalven ut då det var en något svår kalvning. Men det gick bra lyckligtvis. :) Juvert var lite stort så det var lite svårt att nå spenarna men annars så gick det bra. Hon var så snäll! 

Hon mjölkade mer råmjölk än kvigan så spannen var tyngre. 

Sen på kvällen i onsdags så bjöds det på kalvdans på den römjölk från tredje kalvaren. Smakens! Med lite socker på och ett glas mjölk! 

     

 
 
Ingen bild

Malin

14 november 2014 22:44

Får inte kalvarna råmjölken? Eller hur går det till efter att korna kalvat, ska de väck?

Johan Smith

16 november 2014 20:56

Självklart får ju kalvarna sin mammas råmjölk. Om råmjölken är bra. Annars får kalven råmjölk från en ko som har bra råmjölk. Allt för kass råmjölk slänger man. Det är inte bara nån liter råmjölk de producerar utan det är rätt så mycket. Första mjölkningen låg på ca 10 liter eller nått sånt vilket är väldans mycket mer än vad kalven kan äta. Så då häller man upp det på hink och använder 2-3 liter. Sen dagen där på så mjölkas ju kon igen och då får man mer råmjölk men det är av mycket sämre kvalitet än den första. 6 mjölkningar måste man mjölka i spannen innan mjölken kan gås med i tanken. Den mjölken ger man till kalvarna. Kalvarna tas ifrån kon i princip direkt men man mjölkar dem ju i en spannmaskin.

 
Ingen bild

Malin

16 november 2014 21:20

Aha då är jag med :-) Trodde inte råmjölken var såna mängder!

Johan Smith

16 november 2014 21:45

Man har fått upp produktionen så hårt genom bra avel, bra skötsel och bra foder. Fast om ett par, tre veckor så är kon uppe i full produktion då de kan äta allt som behövs. En intressant sak är att korna mjölkas i 305 dagar. Man siktar på det ialla fall. 6-8 veckor innan nästa kalv kommer så gör man att kon slutar mjölka. Under den tiden så kan råmjölken bli så bra som möjligt. De har semester! Och det är under de sista två månaderna av dräktigheten som kalven växer som mest inne kon

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan Smith - Tisdag 7 maj 23:38

Då är man sjukskriven ett tag då. Jag önskar jobba snart igen men det går inte. Skadan måste läka först. Kanske om 2 månader kan jag jobba igen. Det går framåt med läkningen i alla fall. ...

Av Johan Smith - Måndag 29 april 20:03

Jag opererades idag. De satte in nån spik och plattor som håller fast benen. Imorgon bitti så ska jag röntgas och sen är det sjukgymnasten som gäller. Jag kommer att vara sjukskriven i 3 minst månader sa läkaren. ...

Av Johan Smith - Lördag 27 april 20:02


Igår skadades jag av en utgödsling på jobbet. Bröt benet. ? Det är smalbenet och vadbenet som är helt av. Jag ska opereras för detta på måndag. Så jag har en ställning som håller foten på plats under tiden. Det gör lite ont men jag får smärtlindring ...

Av Johan Smith - Söndag 14 april 21:07


Jag har jobbat i helgen. Jag skulle egentligen varit ledig men det var min jobbarkompis helg och han har varit sjukskriven i 6 veckor och chefen ville inte sätta honom på helgjobb direkt. Två jobbhelger och två dagar som är storhelg. Plus en massa öv...

Av Johan Smith - Måndag 25 mars 22:02

Idag har jag jobbat på som vanligt. Kastrerade kultingar på morgonpasset. Då var det en sugga som fick för sig att bita mig i armen när jag hanterade en kulting. Det gör fortfarande ont. Men det får man ta då man varit med om värre. Lite får man allt...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards