Direktlänk till inlägg 25 juli 2016

Trivs på jobbet!

Av Johan Smith - 25 juli 2016 21:09

Det var länge sen jag boggade sist. Jag har jobbat i snart 7 månader på det nya jobbet. Omställningen har gått väldigt bra. Chefen är så bra att jobba. Hela hans familj är bra! Vi skrattar ofta. Så jag stortrivs!

Korna har lärt känna mig väldigt snabbt måste jag säga. Det finns en border collie där och han hjälper mig att ta ut korna på betet och sen hämta dem på eftermiddagen. Han är en stor hjälp. Jag bara går in på betet, ser vart alla kor finns och ger lite kommandon til hunden och hunden sköter resten. 

Korna går dit de ska och hunden driver dem rätt hela vägen. Man får ha lite koll på han bara så han inte blir sparkad eller så. 

Han brukar vänta på mig vid lagårn när det är dags att ta ut korna eller hämta dem. Han vet precis vilka tider det gäller. De gånger han inte är där så får man ropa på han men då kommer han som ett skott. 

Men det är för varmt för korna. De äter då mindre för att kontrollera deras kroppstemperatur. Då mjölkar de mindre. Deras optimala temperatur är 10-15 grader. De klarar av mycket kallare än så. Så länge de får foder, har längre päls och har vindskydd så kan de klara neråt -30 grader kyla. Det går åt foder nått bara den då. Jag har jobbat på en gård där korna gick ute året runt och vintern 09/10 var så förbannat kall att det är för mig en gåta att jag inte fick köldskador. Det var ett tag neråt -30 grader men var ca -20 grader det mesta av tiden. Korna fick massor av foder så det gick bra. Jag vill inte jobba så igen!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan Smith - Lördag 27 april 20:02


Igår skadades jag av en utgödsling på jobbet. Bröt benet. ? Det är smalbenet och vadbenet som är helt av. Jag ska opereras för detta på måndag. Så jag har en ställning som håller foten på plats under tiden. Det gör lite ont men jag får smärtlindring ...

Av Johan Smith - Söndag 14 april 21:07


Jag har jobbat i helgen. Jag skulle egentligen varit ledig men det var min jobbarkompis helg och han har varit sjukskriven i 6 veckor och chefen ville inte sätta honom på helgjobb direkt. Två jobbhelger och två dagar som är storhelg. Plus en massa öv...

Av Johan Smith - Måndag 25 mars 22:02

Idag har jag jobbat på som vanligt. Kastrerade kultingar på morgonpasset. Då var det en sugga som fick för sig att bita mig i armen när jag hanterade en kulting. Det gör fortfarande ont. Men det får man ta då man varit med om värre. Lite får man allt...

Av Johan Smith - Tisdag 27 feb 22:14

Vem kan man lita på egentligen? Det är ett ytterst fåtal personer som jag kan lita fullt ut på. Vem tar jag min smärta till? Jag det är till er! Särskilt till min bästa vän! Älskar dig! ...

Av Johan Smith - Lördag 24 feb 22:36

På grisgården jag jobbar på så finns det att göra hela tiden vilket är skönt. Dock vet jag att vissa ändringar kommer att ske. Jag tänker inte säga vad det handlar om än så länge då det lär dröja mer än en månad innan det sker. En hel del ändringar k...

Ovido - Quiz & Flashcards