Alla inlägg den 17 maj 2017

Av Johan Smith - 17 maj 2017 21:38

Fan vad jag älskar vetenskap! Kosmologi, astronomi, kvantmekanik, psykologi, evolutionsbiologi med mera. Kosmologi och kvantmekanik kan vara lite komplicerat att sätta tänderna i men vad intressant!

Kosmologi handlar om universums uppkompst och utveckling. 

Kvantmekanik handlar om materians och energins beteende i mikrokosmos. Elektroner beteer sig som vågor. Nej det gör de inte. De beteer som partiklar. Nej det gör de inte. 

Det betyder att partiklar (även partiklar som inte är elektroner som protoner, neutroner med mera) beteer sig som både partiklar och vågor. Samtidigt. Detta kallas för våg-partikle dualitet. Jag skulle kunna skriva en ganska målande beskrivning om hur kvantmekaniken funkar men det skulle bli en ganska komplicerad text. En text som inte ens jag kan begripa. Inte ens självaste sinnebilden av intilligens, Albert Einstein, kunde greppa detta. Inte heller dagens skarpaste hjärnor kan greppa detta fullt ut. 

Jag låter följande klipp beskriva hur det hela fungerar men ha alvedonen och kaffet framme för man man behöver det kan jag lova för man får lite huvudvärk av detta. Eller ganska mycket huvudvärk! 

Ovido - Quiz & Flashcards